ΣΒΑΚ Δήμου Κηφισιάς

27/01/2020 - 12:15

Στην ιστοσελίδα https://kifisiamobility.wixsite.com/svak οι πολίτες και οι φορείς μπορούν να ενημερώνονται διαρκώς για την πορεία της ανάπτυξης του ΣΒΑΚ .

________________

Δεύτερη συνάντηση-διαβούλευση του ΣΒΑΚ Κηφισιάς

Ο Δήμος Κηφισιάς, στο πλαίσιο της εκπόνησης του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) του Δήμου που ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2019 και θα ολοκληρωθεί εντός του 2020 οργάνωσε τη δεύτερη συνάντηση-διαβούλευση την Τρίτη 11 Φεβρουαρίου 2020 στην Αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Κηφισιάς.

Η ενημέρωση υπήρξε σφαιρική και έγινε γόνιμη ανταλλαγή απόψεων. Σκοπός της 2ης Διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους φορείς του ΣΒΑΚ ήταν η παρουσίαση των αποτελεσμάτων της υφιστάμενης κατάστασης, καθώς και η δημιουργία του οράματος. Συζητήθηκαν επίσης και λύσεις οι οποίες μπορούν να δοθούν σχετικά με τα προβλήματα και τις ευκαιρίες του Δήμου Κηφισιάς για την βελτίωση της κινητικότητας και στις τρεις Δημοτικές Ενότητες Κηφισιά, Νέα Ερυθραία και Εκάλη.

Ο Δήμαρχος Κηφισιάς  Γ. Θωμάκος τόνισε:

«Προχωρούμε στο ΣΒΑΚ με χρηματοδότηση του Πράσινου Ταμείου. Συστηματικά διεκδικούμε ευρωπαϊκά προγράμματα και το προηγούμενο διάστημα έχουμε εξασφαλίσει 10 εκατ ευρώ σε μελέτες και έργα. Έχουμε την κουλτούρα στις διαβουλεύσεις και  χαιρόμαστε που τηρείται η διαδικασία για την συγκέντρωση των απόψεων σχετικά με τη βελτίωση της κινητικότητας και στις τρεις Δημοτικές Ενότητες Κηφισιά, Νέα Ερυθραία και Εκάλη. Με το ΣΒΑΚ επιδιώκουμε την αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος, της ποιότητας ζωής και του δημόσιου χώρου, μέσα από στοχευμένες παρεμβάσεις. Σημαντικά θέματα για εμάς είναι η βελτίωση του ενεργειακού αποτυπώματος, η μείωση καυσαερίων και η ηλεκτροκίνηση οχημάτων, ενώ αποτελεί προτεραιότητα μας η κυκλική συγκοινωνία».

Ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Υπηρεσιών Αλέξιος Μακρής στην τοποθέτησή του ανέφερε μεταξύ άλλων:

«Το ΣΒΑΚ στον Δήμο μας δίνει τις κατευθυντήριες γραμμές για τη βελτίωση της κινητικότητας και στις τρεις Δημοτικές Ενότητες Κηφισιά, Νέα Ερυθραία και Εκάλη.. Θα ήταν ωφέλιμο την επόμενη φορά η διαβούλευση να γίνει το απόγευμα ώστε να εξασφαλιστεί μεγαλύτερη συμμετοχή πολιτών. Από το ΣΒΑΚ αντλούμε στοιχεία που μπορούν να εξελιχθούν σε μελέτες εφαρμογής για διάφορες συνοικίες της πόλης μας όπως τα Αλώνια, το κέντρο Κηφισιάς, η Νέα Ερυθραία, η Νέα Κηφισιά που αντιμετωπίζουν ιδιαίτερο συγκοινωνιακό φόρτο».

Ο  Κωνσταντίνος Αθανασόπουλος, ΔΡ Συγκοινωνιολόγος Μηχανικός ΕΜΠ, μεταξύ άλλων ανέφερε:

«Εξαιρετικός ο Δήμος Κηφισιάς, στα πρότυπα των ευρωπαϊκών κηπουπόλεων. Πρόκειται για έναν ευνοούμενο δήμο από άποψη περιβάλλοντος. Πάμε να φτιάξουμε όλοι μαζί ένα όραμα το οποίο θα είναι διαφορετικό, που θα ενώνει, θα εμπνέει, και θα είναι συνώνυμο της οικονομικής ανάπτυξης».

Ο  Θοδωρής Μαυρογεώργης, MSc Συγκοινωνιολόγος – Πολιτικός Μηχανικός ΕΜΠ, στην δική του τοποθέτηση αναφέρθηκε στις μετακινήσεις εντός της πόλης της Κηφισιάς τονίζοντας:

«Επιχειρούμε ένα στρατηγικό σύστημα για την μετακίνηση στην πόλη. Πάμε να αξιολογήσουμε τις ανάγκες των ανθρώπων και όχι των οχημάτων».

Πιο συγκεκριμένα παρουσιαστήκαν προκαταρκτικές προτάσεις:

-Δίκτυο πράσινων διαδρομών: Σχεδιασμός και υλοποίηση ενός εκτεταμένου/ ολοκληρωμένου δικτύου εξυπηρέτησης ήπιων μορφών μετακίνησης (πεζή και ποδήλατο) που να συνδέει τις γειτονιές με το Κέντρο της κάθε πόλης, τον τερματικό του ΗΣΑΠ, τα σχολικά συγκροτήματα, τα αθλητικά συγκροτήματα, τα ρέματα, τον ορεινό όγκο της Πεντέλης, κλπ.

-Επέκταση ΗΣΑΠ: Το 2008 η ΗΣΑΠ Α.Ε. είχε προκηρύξει μελέτες για την Επέκταση (υπόγεια χάραξη) της Γραμμής 1 έως την Εθν. Οδό και τον Άγιο Στέφανο. Η επαναφορά της εν λόγω Επέκτασης κρίνεται αναγκαία λόγω της πληθυσμιακής αύξησης των περιοχών βόρεια της Κηφισιάς και της μη επαρκούς εξυπηρέτηση τους από Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

-Αναβάθμιση Δικτύου ΜΜΜ. Επέκταση προς βορρά της γραμμής κορμού, που συνδέει το κέντρο της Αθήνας με τα βόρεια προάστια. Πύκνωση του υφιστάμενου δικτύου τοπικών γραμμών του ΟΑΣΑ, βορειότερα της Ν. Ερυθραίας.

-Σχεδιασμός και Λειτουργία Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης σε επιβαρυμένες περιοχές.

-Σχεδιασμός και Λειτουργία Δημοτικής ή Διαδημοτικής Συγκοινωνίας, η οποία θα συνδέει τους σταθμούς των μέσων μαζικής μεταφοράς σταθερής τροχιάς (ΗΣΑΠ, Προαστιακός/ΟΣΕ) με την ευρύτερη περιοχή, με ιδιαίτερη έμφαση σε επιλεγμένες περιοχές κάθε ΟΤΑ, όπως εμπορικά κέντρα, χρήσεις εκπαίδευσης, Δημόσιες Υπηρεσίες, κλπ.

Επίσης τονίστηκε το μεγάλο πρόβλημα που θα προκύψει από την ενδεχόμενη λειτουργία διοδίων στον ΠΑΘΕ, καθώς σημαντικό ποσοστό των χρηστών του οδικού δικτύου θα επιλέξει εναλλακτικές διαδρομές μέσω του τοπικού δικτύου για να μετακινηθεί, με συνέπεια τη φόρτιση της περιοχής κατοικίας, την αύξηση του χρόνου μετακίνησης και ότι αυτό συνεπάγεται (αύξηση του θορύβου και των ατμοσφαιρικών ρύπων). Η χρήση του τοπικού δικτύου από μεγάλο αριθμό χρηστών αυξάνει επίσης τον κίνδυνο ατυχημάτων, λόγω των συχνών διασταυρώσεων.

Ο  Χρήστος Καρολεμέας, Αγρ. Τοπογράφος Μηχανικός ΕΜΠ, Πτυχιούχος ΜΔΕ στη Γεωπληροφορική αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στο site και την πλατφόρμα  του ΣΒΑΚ όπου οι πολίτες μπορούν να αναφέρουν τις δικές τους προτάσεις.

Στην 2η διαβούλευση  του ΣΒΑΚ παρευρέθηκαν επίσης οι Δημοτικοί Σύμβουλοι Χρήστος Καλός και Δημήτρης Λιανός, η Διευθύντρια Τεχνικών Υπηρεσιών Ελένη Γιαννιτσοπούλου, υπηρεσιακοί παράγοντες, φορείς και πολίτες.

         

 __________________________________________

Τι επιδιώκεται με την εκπόνηση του ΣΒΑΚ Δήμου Κηφισιάς

Μέσω του ολοκληρωμένου σχεδίου ΣΒΑΚ, ο Δήμος έχει την πρόθεση χάραξης πολιτικής ενίσχυσης των ήπιων μορφών μετακίνησης, με την υλοποίηση των σχετικών αστικών αναπλάσεων.

Με την εκπόνηση του ΣΒΑΚ επιδιώκεται:
η αναβάθμιση του αστικού περιβάλλοντος, της ποιότητας ζωής και του δημόσιου χώρου, μέσα από παρεμβάσεις αναδιοργάνωσης των όρων και των υποδομών αστικής κινητικότητας,
η ενίσχυση των ήπιων μορφών μετακίνησης (ποδήλατο, πεζή, Μέσα Μαζικής Μεταφοράς)
η ενίσχυση της ταυτότητας και της προσβασιμότητας του κέντρου της πόλης, εξασφαλίζοντας κατάλληλες συνθήκες για την ανάπτυξη οικονομικών δραστηριοτήτων,
η προστασία των περιοχών κατοικίας από οχλήσεις,
η μείωση της κατανάλωσης ενέργειας για μετακινήσεις και η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου,
η αύξηση του ποσοστού χρήσης των μέσων μαζικής μεταφοράς,
η αύξηση του ποσοστού χρήσης ποδηλάτου και πεζής μετακίνησης,
η μείωση της χρήσης των ΙΧ οχημάτων,
η διασφάλιση της απρόσκοπτης και ασφαλούς μετακίνησης όλων των ατόμων χωρίς διακρίσεις, με έμφαση στα ζητήματα κινητικότητας Ατόμων με Αναπηρία (ΑμΕΑ) και Ατόμων με Μειωμένη Κινητικότητα (ΑΜΚ),
η αξιοποίηση νέων τεχνολογιών (τηλεματική, GIS, κτλ) για τη διαχείριση της αστικής κινητικότητας και την ενημέρωση των πολιτών,
η ενίσχυση της συμμετοχικότητας και της δημοκρατικότητας στη λήψη αποφάσεων για τα θέματα οργάνωσης του αστικού χώρου και της κινητικότητας στην πόλη.

________________________________________

Στόχευση μέσω ΣΒΑΚ για το δίκτυο ποδηλατοδρόμων

2η Συνάντηση Δικτύου Φορέων Σχεδίου Έργου ΣΒΑΚ Δήμου Κηφισιάς
Τρίτη 11 Φεβρουαρίου 2020, στις 11:30π.μ., Αίθουσα Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Κηφισιάς

Μέσω του ολοκληρωμένου Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), ο Δήμος έχει την πρόθεση χάραξης πολιτικής ενίσχυσης των ήπιων μορφών μετακίνησης, με την υλοποίηση των σχετικών αστικών αναπλάσεων.

Υπάρχουσα κατάσταση δικτύου ποδηλατόδρομων
Ο Δήμος Κηφισιάς έχει αναπτυγμένο δίκτυο ποδηλατόδρομων. Στη Δημοτική Ενότητα Κηφισιάς, υπάρχει δίκτυο ποδηλατοδρόμων που διέρχεται από τις οδούς Στροφιλίου - Εμμ. Μπενάκη - Β.Αμαλίας – Δηληγιάννη - Κασαβέτη - Λεβίδου - Κολοκοτρώνη - Πεντέλης Καποδιστρίου – Καραϊσκάκη – Γούναρη - Ρόδου - Απόλλωνος - Εθν. Στρατού, με συνολικό μήκος 4,67 χλμ.
Στη Δημοτική Ενότητα Νέας Ερυθραίας ο υφιστάμενος ποδηλατόδρομος διέρχεται από τις οδούς Γ. Παπανδρέου - Κ. Βάρναλη - Δαβάκη - Β. Ηπείρου – Παπαναστασίου – Σεφέρη - Εθνικής Αντιστάσεως - Σεβδικίου - Γρηγορίου Ε΄ - Καζαντζάκη & Λ. Ακρίτα, με συνολικό μήκος 6 χλμ.
Τέλος, στη Δημοτική Ενότητα Εκάλης ο ποδηλατόδρομος διέρχεται από την οδό Ρόδων, συνολικού μήκους 3,85 χλμ.

Στόχευση
Στόχος είναι στις τρεις Δημοτικές Ενότητες – Κηφισιά, Νέα Ερυθραία και Εκάλη - να δημιουργηθεί ένα δίκτυο ήπιων μορφών μετακίνησης, με πράσινες διαδρομές, με αναδιανομή του οδικού χώρου από τα οχήματα στον πεζό και τον ποδηλάτη, με τη δημιουργία δικτύου ποδηλατικών διαδρομών, όπου ο ποδηλάτης θα μπορεί με άνεση και ασφάλεια να μετακινείται σε όλη την έκταση του Δήμου με ενίσχυση των ΜΜΜ (ώστε να μειωθεί η χρήση ΙΧ και τα αντίστοιχα προβλήματα στάθμευσης), με σύνδεση του δικτύου με τους πόλους έλξης του Δήμου (όπως σχολεία, χώρους άθλησης, Διοικητικές Υπηρεσίες, Δημαρχείο, πλατείες/ πάρκα, χώρους πολιτισμού, κλπ.).

_________________

Υπάρχουσα κατάσταση συγκοινωνιακών γραμμών

Η χωροταξική θέση του Δήμου σε συνδυασμό και με το γεγονός ότι διασχίζεται, από νότο προς βορρά, από σημαντικούς υπερτοπικούς οδικούς άξονες όπως η Εθνική Οδός Αθηνών-Θεσσαλονίκης και η Λ. Κηφισίας-Ελ. Βενιζέλου-Θησέως, τον καθιστούν σημαντικό πόλο έλξης υπερτοπικών δραστηριοτήτων στο βόρειο τμήμα του λεκανοπεδίου.

Σε πολλά σημεία του οδικού δικτύου έχουν υλοποιηθεί επεμβάσεις που ευνοούν την οδική ασφάλεια. Η κατασκευή υπερυψωμένων οδικών τμημάτων (woonerf) σε διασταυρώσεις οδών του Δήμου Κηφισιάς, όπως Εμμ. Μπενάκη-Πεσμαζόγλου, Μ. Μπότσαρη-Φραγκοπούλου, Ελαιών-Πατρών, κλπ, μείωσαν τις ταχύτητες των διερχομένων οχημάτων με αποτέλεσμα τη μείωση των ατυχημάτων. Επίσης, οι εν λόγω επεμβάσεις/ αναπλάσεις αναβάθμισαν την αισθητική του παρόδιου χώρου. Επιπλέον, επεμβάσεις στο οδόστρωμα καθώς και στις παράπλευρες επιφάνειες των οδών έχουν υλοποιηθεί μπροστά από σχολικά συγκροτήματα, όπως π.χ. στην οδό Όθωνος μεταξύ των οδών Θ. Μιλήσιου και Πυθαγόρα.

Τα μέσα σταθερής τροχιάς που διέρχονται από το Δήμο Κηφισιάς είναι η Γραμμή 1 του ΗΣΑΠ που εξασφαλίζει την άμεση σύνδεση με το κέντρο της Αθήνας αλλά και με το λιμάνι του Πειραιά. Εντός του Δήμου υπάρχουν δύο στάσεις, η στάση "Κηφισιά" που αποτελεί τερματικό σταθμό της γραμμής ΗΣΑΠ, με υπερτοπική σημασία και η στάση "ΚΑΤ" που βρίσκεται στα όρια του Δήμου Κηφισιάς με το Δήμο Αμαρουσίου.

Ο Δήμος Κηφισιάς εξυπηρετείται, επίσης, από δίκτυο δρομολογίων των αστικών συγκοινωνιών του ΟΑΣΑ αλλά και από ΚΤΕΛ. Από το Δήμο διέρχονται συνολικά 21 λεωφορειακές γραμμές του ΟΑΣΑ οι οποίες πραγματοποιούν στάσεις στο μεγαλύτερο τμήμα του. Τα ΚΤΕΛ διέρχονται είτε από την Εθνική Οδό, είτε από την Πλατεία Κηφισιάς.

Στόχευση

Στόχος είναι στις τρεις Δημοτικές Ενότητες να δημιουργηθεί ένα δίκτυο ήπιων μορφών μετακίνησης, με ενίσχυση των ΜΜΜ (ώστε να μειωθεί η χρήση ΙΧ και τα αντίστοιχα προβλήματα στάθμευσης), με σύνδεση του δικτύου με τους πόλους έλξης του Δήμου (όπως σχολεία, χώρους άθλησης, Διοικητικές Υπηρεσίες, Δημαρχείο, πλατείες/ πάρκα, χώρους πολιτισμού, κλπ.).

Επιδίωξη είναι η σύνδεση και η ενότητα όλων των ΔΕ και των γειτονιών ώστε να ενταχθούν αρμονικά στη λειτουργία της πόλης. Εκτός από τη συγκοινωνιακή σημαντικότητα και την ουσιαστική βελτίωση της οδικής ασφάλειας σε επίπεδο Δήμου, με τα παραπάνω έργα θα αναβαθμιστεί αισθητικά και περιβαλλοντικά η περιοχή και συνολικά το βιοτικό επίπεδο των κατοίκων.